D-vitamiinisuositukset ja hyödyt

Oheisella videolla ravintovalmentajamme Jasmin kertoo D-vitamiinisuosituksista sekä miten voit selvittää oman elimistösi D-vitamiinitason. Entä millaisia oireita puutostila aiheuttaa ja mistä elimistö saa D-vitamiinia? Lue koko artikkeli loppuun, niin terveydenhoitaja Emilia vastaa näihin kysymyksiin.

 

Miksi D-vitamiini on tärkeä?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu elimistöön. D-vitamiini on meidän tärkeille elintoiminnoille välttämätön vitamiini, jota tulee saada riittävästi. 

Suomessa D-vitamiinia varastoituu elimistöön auringonvalosta vain kesäkuukausina. Sen pitoisuus ehtii laskea kuitenkin pimeinä talvikuukausina, joten kesäaikana saadut varastot eivät riitä yksinään ylläpitämään pitoisuutta riittävällä tasolla. Tästä syystä tulee jokaisen varmistaa, että sitä myös saadaan tarpeeksi muilla tavoin. D-vitamiinia saadaan auringonvalon lisäksi mm. ravinnosta ja eri vitamiinivalmisteista. D-vitamiini on elintärkeä luuston ylläpitäjä sekä kasvattaja. Sitä tarvitaan, jotta kalsium imeytyisi luustoon. D-vitamiini edistää vastustuskykyä ja on myös siten avuksi tulehdusten hoidossa.



D-vitamiinin puutosoireita

D-vitamiinin vähäinen saanti voi suurentaa riskiä esimerkiksi osteoporoosille, eli luukadolle. Luukato johtuu luun mineraalimäärän vähentymisestä, jolloin luusto heikkenee. Koska D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen, saattaa D-vitamiinin pitkäaikainen puutos johtaa osteoporoosiin. D-vitamiinin puutos voi niin ikään johtaa osteomalasiaan eli aikuisilla esiintyvään luunpehmenemistautiin. Vauvoilla ja lapsilla D-vitamiinin puutos saattaa johtaa riisitautiin eli myöskin luunpehmenemistautiin. Tämä tauti on onneksi Suomessa harvinainen, koska D-vitamiinia suositellaan kaikille kahden viikon ikäisille vauvoille ja vanhemmille 10 mikrog päivässä vuoden ympäri. 



Kenelle suositellaan D-vitamiinia?

D-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti on 10 mikrog niin lapsille kuin aikuisille. D-vitamiinia voidaan jo antaa kahden viikon iästä alkaen. 2–17-vuotiaille lapsille suositellaan annettavaksi 7,5 mikrog päivässä, riippuen siitä kuinka paljon he saavat tämän lisäksi D-vitamiinilla täydennettyjä tuotteita mm. maitovalmisteita tai kalaa. Kasvuiässä oleville lapsille sekä nuorille on D-vitamiinin saannin turvaaminen erityisen tärkeää luuston kehityksen vuoksi. Myös ikäihmisille suositellaan D-vitamiinia, mutta 20 mikrog päivässä. Yli 70-vuotiailla iho muodostaa D-vitamiinia auringonvalosta enää noin 30 prosenttia nuoren henkilön tuotantokyvystä. Samoin raskaus ja imetys voi lisätä D-vitamiinin tarvetta, joten raskauden ja imetyksen aikana suositellaan D-vitamiinia otettavaksi joka päivä vähintään 10 mikrog.



Miten mitataan?

D-vitamiinitason voi mitata laboratoriotutkimuksella. Tutkimukseen ei tarvitse erikseen lääkärin lähetettä. Meille Apteekki 360 Ympyrätalon Labraan voi kuka vain omasta hyvinvoinnistaan sekä D-vitamiinitasostaan kiinnostunut tulla laboratoriokokeisiin kätevästi ilman lääkärin lähetettä. Kyseinen tutkimus ei edellytä paastoa ja tulos valmistuu 1–2 työpäivässä. Klikkaa tästä ajanvaraukseen ja selvitä tasosi!

 

Terveydenhoitaja Emilia

 

 

Lähteet:


Paakkari I: D-vitamiini. Duodecim Terveyskirjasto. 2022. 

Terveystalo: Tietopaketti, D-vitamiini. 2022. www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/d-vitamiini

Ruokavirasto: D-vitamiini. 2022. www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravintoaineet/d-vitamiini/




Mallituote

Normaali hinta€19,99
/
Sis. verot
  • Ympyrätalo, Siltasaarenkatu 18, 00530 Helsinki
Tätä aluetta käytetään tuotetietojen esittelyyn. Kerro asiakkaallesi tuotteen ominiasuuksita ja ulkonäöstä. Anna tarkempia tietoja väristä, materiaalista, koosta ja tuotteen alkuperästä.